Ads

Simple Photoshop Tutorial: Banner

selama aku perhatikan, ramai yang cakap dorang tak reti nak buat banner. aku tak tau la nak cakap macam mana sebab bagi aku nak buat banner ni senang je. apa kata tengok dulu tutorial yang sehabis simple aku buat ni.

-------------------------------------

1. mula-mula korang bukak Adobe Photoshop pastu korang kena tekan file > new:


2. lepas tu akan keluar la macam kat bawah ni. kat situ korang boleh tetapkan size yang korang nak. tengok kat bahagian width dan height:


3. kemudian korang akan nampak macam kat bawah ni. kat sini la tempat korang nak edit macam-macam dan letak macam-macam:


-------------------------------------

rasa-rasa korang yang tak reti tu dah boleh buat sekarang? aku rasa korang semua boleh buat. nak belajar photoshop tak susah, ada banyak sangat tutorial kat internet.


sebenarnya, nak menggunakan photoshop senang kalau kita selalu mengadap mende alah ni. yang paling susah sebenarnya ialah nak memikirkan idea kreatif tu sendiri.

*aku buat entry ni sebab ramai yang mengeluh dorang tak reti nak buat banner untuk segmen yang aku anjurkan. aku jenis tak kisah banner tu lawa ke tak, kalau sekadar tulisan macam kat atas ni pun aku terima :)

6 comments:

  1. tak pernah terfikir nak buat banner . kelebihan ?

    ReplyDelete
  2. @CekbOlat-bOlat
    tak baca entry ni sampai habes ke? ni tutorial for beginners.. sebab aku ade buat segmen yg memerlukan org submit banner sendiri yg bersaiz 400x150..

    ReplyDelete
  3. As salam:
    alamak memula td nak follow blog ni sbb nama gulai tempoyak tu..org pahang ke? sekali owner reply comment macam garang la plak..hihiih

    ReplyDelete
  4. nice tuto..bab potoshop ni mmg xarif lg..hehe

    ReplyDelete
  5. link download adobe fotoshop ade? kalaw bley yg free taknak yg bayar2..

    ReplyDelete

Ads

Followers