Ads

Al-Kisah Peniaga Goreng Pisang

gambar hiasan. image credit to pppkmn9.blogspot.com


berikut adalah situasi ringkas yang tiada mengena dengan yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia:

"Bodoh punya orang, berniaga lah benda lain" rungut Mak Ngah di depan gerai aku.

"Ada ke orang meniaga pisang goreng, dia nak buat pisang goreng jugak. Ada akal ke tidak tu?" Sambil matanya bertentang dengan mataku.

Ah! Dah kenapa pulak orang tua ni. Aku buat tak faham soalan yang sudah tentu jawapannya tiada padaku.

Ala-ala graduan maktab perguruan, aku dengan nada seorang cikgu, "Alah Mak Ngah, orang cina meniaga kereta sport sebelah-sebelah elok je saya tengok.."


Mak Ngah senyap sekejap. Barangkali Mak Ngah kagum dengan daya pemikiran kritikal aku yang bukan calang-calang.

"Itu kereta, Lain.." Balas Mak Ngah.

situasi ringkas kat atas ni merupakan hasil tulisan kawan aku. situasi kat atas ni bukan la benar-benar berlaku tapi ingin memberi gambaran tentang sikap masyarakat Melayu yang berniaga sekarang.

*kawan aku yang tulis entry kat atas ni baru je dapat baby pertama dia. nanti aku tunjuk gambar baby dia yang comel.

7 comments:

  1. yup.. susah nk cari melayu yg boleh tolong melayu dlm bisnes... masing2 pentingkn diri...

    ReplyDelete
  2. orang melayu susah kalau tengok org senang..tp bukan semua melayu macam tu ma...

    ReplyDelete
  3. cara pemikiran melayu ni memang berbeza.. nak wat camne.. so, kita anak muda ni, kena ubah sikit cara pemikirannya :)

    ReplyDelete
  4. baru sabtu lepas seorang cikgu yang saya kenal, bercerita mengenai perkara ini..=p

    ReplyDelete
  5. yeahh~ betul tu.. even jual benda y sama, masing2 kena buat inisitif lain utk take attention customer~ adat la tu bersaing dlm peniagaan~ *sekadar pandangan :)

    ReplyDelete
  6. yup~ setuju sgt~ bila jual barang yang sama, so atas dasar peniaga untuk buat innisitif lain utk take attention customer, bersaing dalam perniagaan~ adat la tu

    ReplyDelete
  7. yup..setuju sangat~ even jual arang y sama itu kerja penjual untuk cari inisitif lain untuk take attention customer.. bersaing dlm perniagaan, adat la tu.. * just pendpt

    ReplyDelete

Ads

Followers