Ads

Opinion

semalam mase dalam kelas lecturer aku bukak topik pasal opinion ataupun dalam bahasa Melayu, pendapat.. apa yang aku ingat dari lecturer aku tu, dia cakap kita kene hormat pendapat orang walaupun kita tak bersetuju dengan pendapat orang tu..

nama pun pendapat.. tak semestinya betul dan tak semestinya salah.. lecturer aku cakap lagi, walaupun pendapat orang lain bagi kita kadang-kadang kedengaran agak bodoh dan tidak masuk akal, pasti ada mende baik yang tersirat dari pendapat bodoh tu..

adab-adab yang aku belajar, jangan pertikai pendapat orang.. contoh "pendapat kau tu tak betul la, tak boleh pakai la.."

kalau citer pasal pendapat, biasanya pendapat dari orang yang lebih berpengalaman lebih bernas.. cuma kita je tak sedar sebab darah muda ni masing-masing merasakan dirinya betul..

kadang-kadang ade yang malas nak bagi pendapat walaupun dia tu banyak pengalaman.. mungkin malu nak beri pendapat ataupun dia sedar yang orang lain takkan terima pendapat dia sebab masing-masing merasakan dirinya sudah bagus..

ade orang cakap jangan pandang rendah kat kawan yang selama ni nampak macam takde pape bakat.. mungkin dia nampak loser tapi kita taktau mungkin dia ade kepakaran dalam bidang-bidang tertentu yang mana jauh lebih baik dari kita..

macam mane dengan korang? ade pendapat yang nak diketengahkan? ataupun pernah terjadi situasi macam ni?

*ape aku tulis ni?


2 comments:

  1. budak skolh menengah lgi la susah nak bgi pendapat sdiri . contoh utama , msa jwb soalan pemahaman bahagian pendapat . jwpn pljr mesti ikut skema jwpn SAHAJA . pdhal pendapat tu idea kita kan ? slgi ia msih logik dan diterima. tu la .. budak skolh mnengah pun kena block minda beri pndapat put of the box .:(

    btw , nice entry ! :D

    ReplyDelete
  2. Ye..Setiap orang ada pendapat masing-masing..Kita kena dengar juga pendapat orang..Mana tau lagi bernas.. :)

    ReplyDelete

Ads

Followers