Ads

Pembunuhan Beramai-Ramai di Norway

kajadian ni baru je berlaku 22 Julai lepas.. aku dengar berita ni pun naik seram gak.. kalau zaman 60an, 70an dulu ade gak peristiwa massacre macam ni tapi aku pun dah lupa peristiwa ape.. tapi sekarang ape yang jadi hampir sama dengan filem Rampage (2009)


meh sini aku nak cerita sikit bagi sesiapan yang masih taktau pasal peristiwa ni..

----------------------------------------

pembunuhan ni berlaku pada 22 Julai 2011 di Norway.. nama mamat yang bertanggungjawab dalam pembunuhan beramai-ramai ni ialah  Anders Behring Breivik, seorang ekstrimis Kristian..


Anders Behring Breivik


sebelum mamat ni gi bunuh budak-budak yang ade kat pulau Utøya, dia terlebih dahulu mengebom pejabat kerajaan di Regjeringskvartalet.. mamat ni letak bom yang dibuat sendiri tu dalam kete, mengorbankan 8 orang..

----------------------------------------

lebih kurang sejam setengah lepas pejabat tu dibom, mamat ni menuju ke pulau Utøya (pulau ni kat tengah-tengah tasik), lengkap berpakaian polis dan bersenjata.. mula-mula dia memang berlagak sebagai polis.. kemudian dia suruh budak-budak yang ada kat situ berkumpul.. lepas tu baru la dia start jadi giler dan bunuh budak-budak yang tengah ber-camping kat situ..


ramai la yang bertempiran lari nak menyelamatkan diri.. disebabkan pulau tu kecik je, ramai yang lari dengan berenang keluar.. nasib baik ade bot pemancing yang nampak dan selamatkan budak-budak yang berenang tu..


yang mane tak sempat nak berenang, ade yang berpura-pura mati tapi mati jugak sebab pembunuh tu tembak jugak sape-sape yang berpura-pura mati tu..


gambar ni dia publish 6 jam sebelum serangan


dalam lebih kurang 600 budak yang ade kat pulau tu, Breivik berjaya bunuh seramai 69 orang.. memang power la mamat ni boleh bunuh orang sebanyak ni dalam masa lebih kurang sejam setengah.. sebab sebelum dia gi bunuh budak-budak tu, dia dah join sport shooting club awal-awal..


macam mane mamat ni boleh tertangkap? mesti la polis yang tangkap..

----------------------------------------

agak-agak ape yang aku tulis ni korang paham tak? [source]


*teringat aku kat game Left4Dead, bunuh zombie ramai-ramai

3 comments:

  1. gile ... kalau die ade kat Malaysia nii, setahun tak kuar rumah haha

    ReplyDelete
  2. x salah aku,, dia nie membunuh sume org islam yg ada kat sana~~ x slah la k,, ^^

    ReplyDelete
  3. @Popoi
    tak la.. dia main bunuh je sape yang ade kat pulau tu.. sempat pulak dia nk tengok IC masing2 sblom bunuh..

    ReplyDelete

Ads

Followers