Ads

Bahan Utama Arak Jadi Makanan Kita?

tau tak apa tu whisky? kebanyakan orang akan tau apa itu whisky.. whisky sama la dengan minumam keras yang kita sebut arak.. sebagai umat Islam semua sedia maklum yang minuman keras yang memabukkan ni adalah haram diminum..


----------------------------------------


tapi entry ni sebenarnya berbentuk persoalan.. kat sini aku nak soal korang dan jawapan berdasarkan pendapat masing-masing.. sebelum tu kita tengok dulu gambar kat bawah ni..

jagung

malt

barley

anggur

kat atas ni merupakan bahan asas untuk membuat minuman keras.. sebenarnya bahan utama, lebih 50% bahan ni ada dalam minuman keras tu..


----------------------------------------


persoalannya, adakah bahan-bahan kat atas ni haram digunakan oleh umat Islam? cube fikir, sama jugak dengan alkohol.. alkohol merupakan bahan utama nak buat minuman keras.. tapi kenapa ramai yang cakap wangian berunsurkan alkohol tidak boleh dipakai? kalau ramai yang pegang dengan konsep tu, jagung takleh makan la? aku pun taktau..


situasi lebih kurang macam tu la.. kalau tanya pendapat aku, aku guna je barang wangian yang ada alkohol.. aku tak kesah.. kenapa?


----------------------------------------


sebab aku tengok kepada tujuan pembuatan bahan tu.. alkohol tak semestinya untuk minuman keras je.. alkohol cepat meruap, sebab tu la banyak digunakan dalam wangi-wangian.. mabuk ke kalau pakai perfume beralkohol? aku taktau dan aku tak pernah mabuk pun..


sama juga dengan anggur, malt, barli, dan jagung.. kenapa masih ramai yang guna tetapi yakin mengatakan wangian beralkohol takleh pakai? korang boleh jawab? aku tak tahu, sila beri tunjuk ajar.. :)


----------------------------------------


tapi bagus juga kalau guna wangian yang takde alkohol.. korang akan hilang rasa ragu-ragu tu.. sebab ramai yang masih berdegil nak dengar pendapat orang yang tak berkaitan walaupun pendapat orang tu ada benarnya.. :)


aku cuma mengutarakan persoalan.. bukan aku cakap yang wangian beralkohol tu halal.. :)

13 comments:

  1. sungguh mengelirukan,
    tapi ade jugak penah dengar yang munyak wangi yng ada alkohol boleh pakai tapi seeloknye jgn bawak pergi solat..

    -tapi kebenaranyer,,tak tau lah,hehe-

    ReplyDelete
  2. pernah bce kat mastika if im not mistaken, alkohol lam minyak wangi bole pakai wat semayang :)
    no doubt

    ReplyDelete
  3. em.. )...sama jugak macam ubat-ubatan..dadah still ade dalam ubat..so how???

    berkaitan dengan entry diatas...arak, means air untuk diminum dam boleh memabukan..

    kalau tak silap dalam islam, haram minum minuman yang memabuk kan SEPERTI arak...

    cukup sekadar pemahaman, haram minum minuman seperti arak...kalau pun minuman tu air tapai, tapi boleh menyebabkan kemabukan jika diambil denagn jumlah yang banyak..die still haram even bukan arak..kan??

    same jugak dengan air tuak...still haram sebab boleh memabukan tapi die bukan arak...kan???

    boleh paham tak???so tak salah pun nak guna minyak wangi beralkohol..

    toksah timbulkan persoalan yang boleh buat orang ragu-ragu...jika kita ragu-ragu...so automatiknya benda tu jadi haram walaupun sebenarnya benda tu halal...

    ReplyDelete
  4. anggur yg diperam mgalami proses fermentasi..dan banyak proses dilakukan menyebabkan peraman anggur tu jadi mabuk..sbb tu takleh minum arak tapi boleh makan anggur..anggur kita makan tanpa diperam tak memabukkan kan?

    ReplyDelete
  5. salam.., setahu sy sume mknn tu mcm jagung malt, anggur sume kita leh mkn.. tapi dia jd haram sbb cara pembuatan, n hasilnya memudaratkan kesihatan.. tapi if nk detail kena tny pada yg pakar @uztaz/ustazah... ilmu sy xmendalam sgt..

    ReplyDelete
  6. pnah jgk terpikir tp tamau entah laa

    ReplyDelete
  7. Menurut maklumat yang di terima alkohol ialah nama yang digunakan di dalam kaedah saintifik kepada sebatian yang mempunyai kumpulan hidroksi (-OH), dan dikenali ada dua jenis yang agak baik, iaitu:
    i)Alkohol kayu (methanol)
    ii)Alkohol biji-bijian (ethanol)

    Kedua jenis alkohol ini mempunyai sebatian yang merupakan formula am struktur (R-OH.

    Methanol adalah sebatian yang mempunyai formula struktur (CH-OH). Di hospital ia dikenali dengan nama 'spirit' yang dipakai untuk membunuh kuman. Jenis ini tidak digunakan untuk minuman.

    Ethanol adalah sebatian yang mempunyai formula struktur(CH3CH2-OH) bahan inilah yang digunakan sebagai campuran dalam minuman keras.


    Dari penjelasan ringkas mengenai jenis alkohol itu dapat dapat disimpulkan bahawa setiap arak atau minuman keras ada mengandungi alkohol tetapi tidak semua alkohol itu adalah arak.
    Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis. Alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi haram diminum.

    Selain itu alkohol juga terhasil dari lebihan proses pembuatan makanan seperti tapai,sama ada dari ubi kayu atau pulut.Ianya adalah tidak najis dan harus dimakan.

    Ubat-ubatan, minyak wangi yang dicampurkan alkohol yang diproses bukan untuk pembuatan arak adalah harus dan dimaafkan.

    sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/penggunaan-alkohol-semasa-solat

    ReplyDelete
  8. bila di simpanla2 ia akan masam.pastu jadila arak...kalau dah memabukkan haram la jadinya...huhu

    ReplyDelete
  9. Saya tidak memakai sebarang minyak wangi atau minyak angin...


    Teksi berkuasa elektrik di Jepun

    ReplyDelete
  10. hurm. stuju2. tapi alkohol minum tu lain, alkohol dalam minyak wangi tu lain. boleh pakai. ala.. kan dlm kimia pun ada rangkaian alkohol.

    hurm.. ape kaitan nye?

    hmm. xtau. pkir la..

    ReplyDelete
  11. hope ada org yg berkelayakan cmnt bout this, i sendiri pon confius.

    ReplyDelete
  12. Gulai tempoyak ikan patin.. kat sini CCE nak share la kan.. ada saja student usulkan perkara di atas masa CCE pegi satu kursus ni, pasal food yang orang jadikan arak and pasal perfume. By da way,based on what my ustaz said, makanan yang halal tu banyak, yang haram tu sikit saja. tu mmg betol. Makanan tuh jatuh hukum haram bila beracun, memudaratkan kesihatan dan memabukkan. Pasal food yang guna as ingredient buat arak tuh, x jatuh hukum haram. Sebab yang haram arak bukan makanan tuh. Pasal alcohol plak.. Alcohol jadi haram disebabkan sifat2 memabukkan. Kalau perfume tuh ada alcohol, kita pakai mabuk ke x?

    back to food, actually certain food contain alcohol and in food industry, sometimes preservation can produce alcohol macam buat tapai, buat cuka but this types of foods still boleh consume sebab percentage alcohol tuh still x memudaratkan kesihatan, x memabukkan dan x beracun kepada consumer. Tapi kalau alcohol kita ambik dari fermentasi arak jatuh hukum haram untuk dijadikan ingredient dalam food, jadi haram la. Contoh, guna wine dalam masakan.

    kalau tersalah info, harap ditegur.
    Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu dari kesilapan saya sendiri.

    ReplyDelete
  13. mkanan fresh tu tak la...
    yg jadi haramnye sbb mknan tu diperap/ peram terlalu lama, mnejd masam d menyebabkn kita khayal d mabuk..
    air tuak pn blh jd harm kalo mybabkn kemabukan.. haa..

    ReplyDelete

Ads

Followers