Ads

Tujuan Kepercayaan Karut Diwujudkan

kepercayaan khurafat ni ada banyak.. lebih2 lagi bangsa melayu kita ni, memang ramai yang percaya dengan mende2 khurafat ni..

kadang2 ada sesetengah amalan kita sebenarnya khurafat.. kenapa kita boleh percaya dengan mende2 macam ni?

mungkin kita diperdaya bahawa kepercayaan tersebut datang dari hadis Rasulullah.. mungkin la..

tapi bukan pasal tu aku nak cerita..

ingat tak masa kecik2 dulu banyak kepercayaan khurafat yang diserapkan dalam kepala otak kita ni..

tapi ada sesetangah ni bukan la kepercayaan khurafat pun, tapi lebih kepada mitos..


mitos #1 : "kalau asah pensel depan dan belakang, nanti mak kita cepat mati"


kalau fikir2 balik, memang mengarut mitos ni, sape nak percaya kan..

tujuan mitos: kalau asah punggung pensel, boleh mengundang bahaya.. silap2 masa menulis, mata tercucuk pensel yang tajam tu..


mitos #2 : "kalau kita meniarap sambil kaki terangkat ke atas, nanti mak mati"


mak mati lagi.. memang semua budak taknak mak mati kan.. sebab tu banyak mitos mengaitkan tentang kematian mak..

tujuan mitos: kan orang dulu2 banyak yang pakai kain masa malam2.. kalau meniarap sambil kaki terangkat, mesti nampak ape yang ada kat celah kangkang tu..


mitos #3 : "pakai seluar dalam terbalik kalau nak elakkan diri terkena pukau"


ape kaitan dengan seluar dalam? lebih2 lagi zaman moden, mana ada orang nak percaya dengan mende2 macam ni..

tujuan mitos: kita terkena pukau sebab kita leka dan alpa.. sebenarnya bukan la pukau, tapi orang yang 'memukau' tu cuma alih perhatian korang.. kalau pakai seluar dalam terbalik, mesti kita rasa tak selesa dan pada masa yang sama, kita akan lebih waspada..


sebenarnye banyak mitos yang diajar masa kita kecik2 dulu.. kebanyakan mitos ade natijahnya sendiri.. ada juga mitos bertujuan untuk menyesatkan budak2 sekolah

4 comments:

  1. bijak gak orang tua2 nih nk takut2 kan orang muda ek?? nk sesatkan budak skola tuh camne plak?? sesat jalan ke sesat akidah??

    ReplyDelete
  2. hahaha..menarik pasal seluar dalam tu..

    ReplyDelete
  3. Yeah, dulu aku selalu ingat bende-bende ni betol.
    Ade orang cakap jangan potong kuku waktu malam, takut pendek umur la ape la, that's rubbish.
    Matu-mati aku percaye dulu.
    Hehehehe.

    ReplyDelete
  4. @Judiene
    jgn ckp rubbish.. tak baik.. sebab, nabi tak potong kuku malam2.. memang la zaman dulu malam takde lampu, tapi ape yang nabi buat tu tak boleh dipertikai..
    nabi ni maksum.. setiap ape tingkah laku dia ada sebab dan kebaikan tersendiri.. :)

    ReplyDelete

Ads

Followers

Google+ Followers