Ads

Apa Orang Lain Rasa Bila Baca Blog Kita

sebelum aku cerita panjang, apa kata aku cadangkan supaya tengok dulu kat bawah ni. buat perbandingan.

----------------------------------------

contoh #1

nama saya kambeng. kambeng ni binatang berkaki ompat. mempunyai janggut yang sedikit panjang dan lembut. mempunyai taduk yang kontot bagi jantan. tak suka mandi bukan sebab pengotor tapi kalau kambeng kena air, perut boleh kembong. kebiasaannya daging kambeng ni orang buat aqiqah. selepas disembelih, daging kambing boleh dimasak dengan apa cara sekali pun. daging kambeng sangat sedap, rugi bagi orang yang tak makan kambeng. nikmat makan kambeng umpama nikmat melepaskan hajat yang terpendam sekian lama. mitos mengatakan makan daging kambeng boleh buat pening kepala. aku tak rasa macam tu, itu mitos. daging kambeng sangat berkhasiat. eh, aku kambeng rupa-rupanya.

----------------------------------------

contoh #2

nama saya kambeng. kambeng ni binatang berkaki ompat. mempunyai janggut yang sedikit panjang dan lembut. mempunyai taduk yang kontot bagi jantan.

tak suka mandi bukan sebab pengotor tapi kalau kambeng kena air, perut boleh kembong. kebiasaannya daging kambeng ni orang buat aqiqah.

selepas disembelih, daging kambing boleh dimasak dengan apa cara sekali pun. daging kambeng sangat sedap, rugi bagi orang yang tak makan kambeng.

nikmat makan kambeng umpama nikmat melepaskan hajat yang terpendam sekian lama. mitos mengatakan makan daging kambeng boleh buat pening kepala. aku tak rasa macam tu, itu mitos. daging kambeng sangat berkhasiat. eh, aku kambeng rupa-rupanya.

----------------------------------------

contoh #3

nama saya kambeng. kambeng ni binatang berkaki ompat. mempunyai janggut yang sedikit panjang dan lembut. mempunyai taduk yang kontot bagi jantan.
tak suka mandi bukan sebab pengotor tapi kalau kambeng kena air, perut boleh kembong. kebiasaannya daging kambeng ni orang buat aqiqah.
selepas disembelih, daging kambing boleh dimasak dengan apa cara sekali pun. daging kambeng sangat sedap, rugi bagi orang yang tak makan kambeng. nikmat makan kambeng umpama nikmat melepaskan hajat yang terpendam sekian lama.
mitos mengatakan makan daging kambeng boleh buat pening kepala. aku tak rasa macam tu, itu mitos. daging kambeng sangat berkhasiat. eh, aku kambeng rupa-rupanya.

----------------------------------------

contoh #4

nama saya kambeng. kambeng ni binatang berkaki ompat. mempunyai janggut yang sedikit panjang dan lebut. mempunyai taduk yang kontot bagi jantan. tak suka mandi bukan sebab pengotor tapi kalau kambeng kena air, perut boleh kembong. kebiasaannya daging kambeng ni orang buat aqiqah. selepas disembelih, daging kambing boleh dimasak dengan apa cara sekali pun. daging kambeng sangat sedap, rugi bagi orang yang tak makan kambeng. nikmat makan kambeng umpama nikmat melepaskan hajat yang terpendam sekian lama. mitos mengatakan makan daging kambeng boleh buat pening kepala. aku tak rasa macam tu, itu mitos. daging kambeng sangat berkhasiat. eh, aku kambeng rupa-rupanya.

----------------------------------------

ok, kalau korang tengok dari empat contoh penulisan ni, yang mana satu bagi korang senang nak selesa nak baca? bandingkan dan tengok balik korang tulis entry macam mana.

aku yakin cara penulisan korang ada salah satu dari contoh-contoh yang aku tunjuk ni. macam tu la orang rasa bila baca blog kita.

*pilih cara penulisan yang lebih selesa dibaca oleh orang lain. memang lain orang lain citarasa, sebab tu kita ikut yang majoriti. :)

18 comments:

  1. conoth keempat tu paling sakit hati rasanya.
    agaknya macamtu la apa cikgu rasa bila baca tulisan halussss pelajar-pelajarnya.

    ReplyDelete
  2. no 2 tu ok..
    klu tulisan pn susah nak baca, mcm mana nak g lagi kt blog tu..sakit mata

    ReplyDelete
  3. tp paragraph saya buat justify....

    ReplyDelete
  4. Yang lain okay je kecuali no 4 . juling mata @_@

    ReplyDelete
  5. kalau aku, aku guna no. 2

    tulis panjang2 pun tak rse panjangn sgt kalau baca. :)

    ReplyDelete
  6. Kalau Fiza, Fiza pilih no.2... PASTI! Sampai tamat Fiza baca.إنشاء الله, Tak sakit mata memandang dan senang utk otak menerima :)

    ReplyDelete
  7. haaaa btulll tu..Na pun rasa tulisan Na mcm kecik..rasa patut diperbesar kan kan kan?
    kalau boleh Na nk contoh yg no1 tu.

    ReplyDelete
  8. suka no.2..tapi entry sendiri suka buat cara no.3..
    no.4 tu macam kureng selera sikit tuk baca kut..

    ReplyDelete
  9. choose number 2 ... lebih nice :)

    ReplyDelete
  10. kdg nom 2..kdg nom 3..hehe.. :)

    ReplyDelete
  11. no 2 ok
    no 4 kalau yg rabun power 700 tu harap maaf la...

    ReplyDelete
  12. kebanyakan penulisan hana no 3 tapi ada perenggan.hehe

    ReplyDelete
  13. no 2 la senang nak baca kot..
    tapi kalau terover excited bercerita,
    jadi no satu..
    wakakakka

    ReplyDelete
  14. lebih prefer contoh 2. tulis panjang2 at least x semak mata

    ReplyDelete
  15. salam,suka no 2... ada perenggan & spacing, senang utk kita & p'baca utk organize isi yg nak disampaikan...

    kadang2, gaya penulisan #3 pun best jugak kalau nak tulis puisi... yg lain2 tu...hmm...

    ReplyDelete

Ads

Followers

Google+ Followers