Ads

Aku Pening Kepala, Ape Ada Hal

mende paling susah yang aku tau ialah nak memikirkan satu idea kreatif.. sebagai contoh, korang sangat-sangat reti masak nasi goreng tapi nak bagi nasi goreng tu rasa sedap bukan mudah.. betul tak?

serupa jugak dengan kerja aku sekarang ni, nak memikirkan idea kreatif sangat susah bila ada percanggahan pendapat dan idea kreatif..

agak susah nak paham apa yang orang lain nak.. apa yang diminta kadang-kadang aku rasa dia sendiri tak membayangkan macam mana mende tu bakal terhasil..

dan kadang-kadang setiap requirement yang diminta tidak sepadan dengan expectation orang tersebut.. susah nak paham? bahasa mudahnya, apa yang diminta kadang-kadang kurang logik.. nak contoh?

contoh, "saya nak tek tarik tapi taknak buih, nak air tu rasa macam tembikai"

haa, pening tak? aku lagi la pening nak hadap mende macam ni.. nak pulak aku dulu lepas SPM pernah kerja kat kedai makan, memang pening melayan kerenah makcik pakcik yang tak paham identiti diri ni..

sebab tu, sebelum kita mintak pape, sebelum kita buat pape, kita kena pikir dulu dalam-dalam.. kaji terlebih dahulu apa yang kita nak tu sama ada relevan atau tidak..

sebaiknya, jelaskan sesuatu yang diminta dengan jelas dan teliti supaya memudahkan orang lain memahami apa yang kita nak..

*kadang-kadang beberapa perkara yang kita minat tak semestinya sesuai diletakkan bersama di dalam satu tempat

4 comments:

  1. Nak kreatif lebih mudah dari nak buat org setuju dengan idea kreatif kita....

    ReplyDelete
  2. usha cini.. =p

    http://miramiraie.blogspot.com/2012/02/tempahan-header-simple-dan-menarik.html

    ReplyDelete
  3. ermm betul tu .. bru terpikir-.-"

    ReplyDelete
  4. hmm..aq bley imagine muka ko ms dpt order pelik2.. sbb aq penah minta air wuduk kat kedai makan sbb aq pn confuse tak taw nk minum pa time tuh.. takut gak klu kena hentak on d spot.. tp cambest ah situation tuh! suma gelak bsepah tgk respond dia!!

    ReplyDelete

Ads

Followers

Google+ Followers