Ads

Kepada Blogger Baru

ramai yang aku perhatikan, blogger baru tidak mahu mengalah dan maaf aku katakan yang kebanyakan (bukan semua) dorang ni bodoh sombong.. agak kasar tapi peduli hape aku, aku bukan macam utusan umno or buletin umno utama nak guna ayat canggih-canggih supaya makcik pakcik kat kampung tu terasa kagum padahal ada je maksud yang lebih mudah difahami..


nasihat aku, kalau diberi kritikan atau cadangan, jangan mudah melenting.. terima kritikan tu sebagai pengajaran untuk kita lebih baik dari sebelum ni.. bagi korang memang la takde masalah nak bukak blog sendiri dah korang pakai unifi..


macam mana dengan budak-budak yang pakai berukband? tak ke seksa bukak blog kita yang berat ni? kalau timbul ayat "ala, kita tak suruh pun awak baca kenapa awak nak sibuk? taknak baca sudah" , meh sini aku nak tempeleng sekor-sekor..


kalau macam itu la statement korang, buat apa letak nuffnang dalam blog? buat apa join community itu, community ini? buat apa promote blog? buat apa korang spam link kat facebook? nak orang bukak blog dan follow kan.. so, kena la buat sesuatu yang menyelesakan pelawat-pelawat baru la orang nak follow..


lagi satu ialah content.. isi blog korang tu jangan la dijadikan diary kisah cinta korang pulak.. takde sape nak amek tau pun.. meluat lagi ade la kalau orang baca.. puihh! silap-silap perkara yang memalukan diri sendiri pun korang tertulis kat dalam entry tu tanpa korang sedar..


paling penting, kalau rasa tak perlu jangan diletak di dalam blog kamu tu.. sebagai contoh dandruff berterbangan dalam kebanyakan blog budak-budak baru nak up.. apa guna semua tu? nak bagi lawa? tak semestinya blog yang lawa orang nak masuk tiap-tiap hari..


zaman sekarang ni lebih ramai yang mementingkan kekemasan dan kelajuan sesuatu blog tu.. buat yang simple pun dah cukup.. bukan takde template blog yang simple dan lawa, bersepah kot..


paling aku tension bila bukak blog yang tulisannya kecik nak mampos.. kena guna kanta kalau nak baca entry dia tu.. nak pulak ade yang buat tulisan kejap kecik kejap besar, bajet comel la korang buat macam tu? dan jangan gunakan terlalu banyak short form, susah nak paham..


panjang sikit entry aku kali ni.. taknak baca sudah, dah baca kita jadikan perkongsian ilmu.. kalau aku ada buat silap dan salah sila betulkan aku, sila bagitau aku part mana yang patut aku perbaiki dalam blog aku ni..


*sila bagi kritikan atau komen supaya aku boleh improve

16 comments:

  1. nice..mmg betul semua yg awak yg ckp..kritikan dijadikan nasihat tak ke gitu?hihii..btw,blog ni dh cunn..:)

    ReplyDelete
  2. nak komen sikit je. baru la nampak templet baru. kemas dan terang dan biru. haha. yg ni baru cun bro

    ReplyDelete
  3. yaa betul tu. sokong 100% !. benda benda yang tak perlu tu tapayah lah letak dekat blog tu. memberatkan je .

    ReplyDelete
  4. thx u bro atas teguran
    kadang x tau nape blog berat

    ReplyDelete
  5. haha. setujulah jgk ngn apa yg Gulai tempoyak nya entry kali ni.

    ReplyDelete
  6. haha, betul jugak :) dulu time masih newbie pon suka jugak buat bendabenda yang dinyatakan tersebut. tapi, lama kelamaan sedar sendiri yang bendabenda tersebut nyusahkan diri masyarakat dan negara . hoho. tapi, sekarang pon masih dalam improvement kepada lebih baik. semoga dapat bagi tunjuk ajar (:
    and thumbs up for this post.

    ReplyDelete
  7. buley review blog bolat ? -->>
    nk kne tempeliang.. wakaka.. sabo2..
    bse lah. budak2 bru nk up.. ngeh3..

    ReplyDelete
  8. tq sebab ksk nasihat untuk newbie^^ mcm saya ni,harap dpt beri tunjuk ajar..Kalau ada yg tak betul blog saya bg tau jugak key?tq

    ReplyDelete
  9. tq sebab ksk nasihat untuk newbie^^ mcm saya ni,harap dpt beri tunjuk ajar..Kalau ada yg tak betul blog saya bg tau jugak key?tq

    ReplyDelete
  10. tension baca..haha
    xderlh gurau aje.
    anyway aku bru lgi dlm blogger ni..

    ReplyDelete
  11. Setuju dgn apa yg dtaip dlm entri. Pngalaman masa newbie dulu pun ada gak terselit. Hihi

    ReplyDelete
  12. tapi kan ada stngh blogger2 b'sifat sombong,, mungkin sebab bila blogger2 lain komen kat entry dia, dia x reply,, buat bodo jer..
    mungkin blogger trsbut baca komen yg dorang tulis, tapi dia malas nak reply.. ituler buat blogger2 lain pk dia nih sombong..
    p/s:pandngn saye jer.. :D

    ReplyDelete

Ads

Followers