Ads

Bola Jabulani Umpama Sampah

World Cup 2010 dah pun bermula malam tadi yang mana perlawanan pembukaan oleh tuan rumah Afrika Selatan menentang Mexico dan keputusan seri 1-1 dicatatkan.. Perlawanan banyak dikuasai oleh Mexico tapi Afrika Selatan telah pun membuka jaringan terlebih dahulu..

 

Perancis lawan Uruguay (Juara Piala Dunia Pertama 1930) pulak, agak membosankan.. seri tanpa jaringan.. ok, aku kali ni nak cerita sikit pasal bola baru yang diperkenalkan oleh adidas, Jabulani..

 

20091216164936_jabulani

 

banyak komen negatif mengenai bola ni.. kita sebagai penonton, mesti nampak bola tu macam licin sebab berkilat.. kita juga akan kerap nampak bola tu kerap terlepas dari tangan penjaga gol..

 

sebenarnya bola tu tak la licin sangat, macam bola biasa je.. cuma bola Jabulani ni agak laju di udara.. menjadi ketakutan kepada penjaga2 gol.. tapi bukan penjaga gol je yang komen pasal bola ni..

 

komen jurulatih Denmark, Morten Olsen:

“We played with an impossible ball and we need to get used to it.”

 

komen Buffon, penjaga gol Italy dan Juventus:

“I noticed the first day that this ball wasn’t right. The World Cup brings together the best players in the world and to those players you must provide something decent. The new ball is not decent.”

 

komen Iker Casillas, penjaga gol Sepanyol dan Real Madrid:

“It’s sad that an event as important as the World Cup has such a rotten ball,”

 

komen Claudio Bravo, penjaga gol Chile:

“very quick and hard to catch”.
“They created it to make life difficult for keepers, so they make more mistakes and there are more goals,”

 

komen Giampaolo Pazzini, penyerang Italy:

“The new ball is a disaster for strikers. Its fast and it weighs less than a normal ball.”

 

komen Robinho, penyerang Brazil:

"for sure the guy who designed this ball never played football. But there is nothing we can do, we have to play with it."

 

komen Júlio César penjaga gol Brazil dan Inter Milan:

“the ball felt horrible, comparing it to a "supermarket" ball that favored strikers and worked against goalkeepers.”

 

mungkin ni sebahagian yang beri komen negatif.. ada jugak player yang beri komen positif tentang Jabulani ni.. tapi bagi aku buat apa nak tukar bola baru kalau bola yang sebelum ni pun dah sedap nak main..

 

kalau macam tu baik tukar tiang gol sekali kalau nak tukar teknologi bola tiap2 tahun.. mendengar komen2 negatif tentang bola ni, amatlah sesuai bola ni dipanggil Jubolani..

 

bagi aku, silap bola ni kerana lambat diperkenalkan.. belum sempat semua pemain dapat menyesuaikan diri dengan Jubolani.. sepatutnya teknologi Jambulani ni didedahkan terlebih dahulu supaya pemain lebih mesra dengan bola ni..

 

apa pendapat korang pulak? teamgeist? fevernova? europass? jabulani? mana korang rasa bola terbaik setakat ni? bagi pendapat korang pulak..

No comments:

Post a Comment

Ads

Followers

Google+ Followers