Ads

Teguran Kepada Blogger Semua

kenapa tiba2 nak bagi teguran ni? ada orang buat salah ke? tajuk entry ada unsur2 kemarahan sedikit..

tak marah sebenarnya.. sayang.. hehe.. teguran apa yang aku nak buat ni? teguran pasal blog masing2 la..

bukan la teguran seperti marah, tapi lebih kepada unsur2 nasihat.. hmm.. teguran dengan nasihat tu tak sama ke?





1. Blog yang ada lagu

walaupun blog cantik, owner cantik, tapi kalau blog tu ada letak lagu bagi aku tak cantik jugak.. kenapa? teguran diutamakan kepada yang buat autoplay dalam blog korang..

walaupun lagu korang slow, mendayu2.. tapi apa yang mengganggu sebenarnya masa loading satu page tu.. blog yang ada letak lagu kebiasaannya akan lambat loading berbanding blog yang tiada lagu..

kebanyakan pembaca korang akan buka lebih dari satu tab dalam browser masing2.. bayangkan korang tengah blogwalking, tetiba terdengar tiga lagu secara serentak..


----------------------------------------------


taknak lagu tu mengganggu hidup korang, mesti korang akan mancari2 sumber lagu tersebut dan terus menutup blog tersebut.. macam mana nak kekalkan orang terus follow blog kita?

ada sesetengah orang yang akan cakap, "ala, letak lagu takpe, jangan letak lagu yang rancak2 nanti terkezut.."

bagi aku statement ni mengarut sedikit.. kebanyakan blogger mengharapkan blog mereka ramai follower dan orang sentiasa membaca blog mereka..


----------------------------------------------


pembaca2 baru tidak akan mengetahui tentang blog korang secara tiba2.. tidak akan ada telur ayam kalau takde ayam kan?

mungkin banyak blog2 dikenali melalui promosi korang kat gengblogger.. kan banyak entry2 menarik kat situ, mesti taknak baca satu je kan..?

hampir semua ahli2 gengblogger.com akan membuka lebih dari satu tab.. setiap tab mewakili blog yang berbeza..


----------------------------------------------


katakanlah korang akan cakap, "aku jenis tak bukak banyak tab, aku bukak satu2.."

ok, untuk bukak satu blog, korang mesti menunggu seketika untuk beri laluan blog tu loading sepenuhnya.. kalau buat macam tu untuk baca banyak blog, dah buang masa kat situ..

masa itu emas, masa itu nyawa.. masa tidak akan kembali.. fikir2kan, renung2kan..



11 comments:

  1. wuwuwu..terbaik!! betul betul tu, jangan letak lagu kat blog, boleh mengundang rasa terkejut beruk ~heee :D

    ReplyDelete
  2. blog saya tak ada lagu.meh singgah hehehehe

    ReplyDelete
  3. gue slalu mute je bila blogwalking..
    mesti ada yg auto music...
    dah la blogwalking time awal2 pagi

    ReplyDelete
  4. ouhh betol gak tu. huhu trus ila remove lgu kat blog tau.. heee~
    tapi tapi klu music player yg bley pause tu bley tak agak2?.. huuuu..

    ReplyDelete
  5. Ila, lagu boleh pause? tengok keadaan la..

    janji jangan autoplay.. tak letak langsung pun ok..

    kite kene ikot suara majoriti, jgn ikot kepala sendiri sgt... be more kreatif.. ;)

    ReplyDelete
  6. dlu pown aku ltak gk,
    lme2 aku sendiri yg bosan.
    skunk blog aku simple aje.
    n aku ag ske.

    ReplyDelete
  7. yeahh.. simple la best.. lapang sikit dada org nak membaca..

    ReplyDelete
  8. Salam..
    I pun dah lama buat teguran spt ini, tp ramai yg tak ambik berat nampaknya. Satu problem yg muncul selain loading lambat, kita tak dgr klu mereka ada upload video yg best2 pd n3 sbb bunyi lagu auto play itu sendiri dah menenggelamkan apa yg ingin disampaikan oleh video pd n3 mereka.

    ReplyDelete
  9. @Miss Mirror a.k.a Sam kalo mcm tu jom ramai2 buat kempen "jgn letak lagu & video dalam blog"

    huhu

    ReplyDelete

Ads

Followers